CUMHURIYET AHLAK ÜSTÜNLÜĞÜNE DAYANAN BİR ÜLKÜDÜR, CUMHURİYET ERDEMDİR

Dejenere bir millet mi olduk? (Gön. notu: Atatürk'e borçlarımızı ödeyebilmeye basladıgımızda dış borçlarımızı da anca ödemeye başlayabiliriz.)

Bir ülkenin kalkınmasında sadece ekonomi, sanayi ve ticarette değil; sosyal ve özellikle kültürel alanda gerçekleştirilecek çalışmaların ve ulaşılacak başarıların da büyük bir rol oynadığı hususu, dünyaca kabul edilen bir gerçektir. Hatta, hemen her konudaki faaliyetler için kültür; reel ve rasyonel çerçevede, yol gösterici bir dinamizm kaynağıdır. 

Tarihi, askeri ve siyasi planda değişme ve gelişmelerle dolu Türk milleti; yüksek kültürünü de etle tırnak gibi varlığının ayrılmaz bir parçası haline getirmiştir. Bu hususta, tarih boyunca yüzlerce fikir ve sanat adamı yetişmiş, binlerce kültür ve sanat eseri ortaya konulmuştur.

Bilindiği üzere; milletin, kendi varlık şuuruna ermesinin en tabii sonucu milliyetçilik; milliyetçiliğin kaynağı ise "milli kültür"dür. Milli kültürü, o milletin eseri olan dil, edebiyat, resim, mimari, müzik, gelenek, görenek ve her türlü el sanatları oluşturur. 

İşte Cumhuriyetimizin kurucusu büyük önder Atatürk; sadece bir asker ve devlet adamı hüviyetiyle değil, aynı zamanda milli kültür ve sanatımıza karşı beslediği engin saygı ve hayranlık ile de milletimizin gönlünde ayrı bir yer tutmuştur.

O, modern bir çağın getirdiği bilgi ve imkanlarla bir yandan bilimde, fende, sanayide, teknikte, eğitim ve kültürde ilerleyen, yükselen Batı'nın çalışmalarını yakından hayranlıkla izlemiş; diğer yandan, kendi milli kültürümüzü, sanatımızı koruyup geliştirerek , çağdaş medeniyete önce ulaşmak, sonra da onun üzerine çıkma gerektiği inancını çeşitli vesilelerle dile getirmiştir. 

Bu çerçevede;

"Türkiye Cumhuriyeti'nin temeli kültürdür." 1 

diyerek, kurduğu yeni rejimin özünü kültürün oluşturduğunu önemle vurgulamış ve:

"Milli kültürün her çığırda açılarak yükselmesini Türkiye Cumhuriyeti'nin temel direği olarak temin edeceğiz." 2 kesin kararlı ifadesiyle de, bu konuda ulaşılacak hedefi göstermiştir. 

Atatürk'ün milli kültür anlayışı ve bu anlayışın dayandığı yüksek felsefe; spekülatif, yani tahminlere dayalı "kurumsal" bir düşünce sistemi değildir. O'nun milli kültür anlayışının özünde, yüce milletimizin bizzat yaşadığı gerçekler ve bu gerçeklerle oluşmuş engin tecrübeler yer alır. 

Kültür'ü; "Okumak, anlamak, görebilmek, görebildiğinden anlak çıkarmak, intibah almak, düşünmek, zekayı terbiye etmek" tarzında tarif eden Gazi'ye göre; "İnsan olabilmenin en esaslı unsuru"nu da, böylece gene kültür teşkil etmektedir. Bunu açıklığa kavuşturmak hususunda ise şunları kaydeder: 

"Kültür tabiatın yüksek feyizleriyle mesut olmaktır. Bu ifade içinde çok şey yer alır: Temizlik, saflık, yükseklik, insanlık v.s. Bunların hepsi insanlık vasıflarındandır. İşte kültür kelimesini mastar şekline soktuğumuz zaman, tabiatın insanlara verdiği yüksek vasıfları kendi çocuklarına ve geleceğine vermesi demektir. Buraya kadar anlatmak istediğimiz kültürel insanlardır. Yani hem kendileri kültür sahibidirler, hem de bu hususiyeti çevrelerine ve bütün Türk milletine yaymakta olduklarına inanmışlardır." 3 

Edebiyat ve fikir hayatımızda, "hars" adını verdiği kültür ile medeniyet kavramları etrafında ilk defa ayrıntılı bir şekilde duran Ziya Gökalp; bunların, birleşme ve ayrılma noktaları bulunduğuna temasla şu görüşlere yer verir:

"Milli kültür ile medeniyet arasındaki birleşme noktası, ikisinin de bütün sosyal hayatları içine almasıdır. Sosyal hayatlar şunlardır: Dini hayat, ahlaki hayat, hukuki hayat, rasyonel hayat, iktisadi hayat, lisani hayatı, fenni hayat. Bu sekiz türlü sosyal hayatın bütününe milli kültür adı verildiği gibi medeniyet de denilir. Kültür milli olduğu halde medeniyet milletlerarasıdır. Kültür yalnız bir milletin dini, ahlaki, hukuki, akli, estetik, lisanî, iktisadi ve fenni hayatlarının ahenkli bir bütünüdür. Medeniyet ise, aynı medeniyet dairesine giren birçok milletlerin sosyal hayatlarının müşterek bir yekûnüdür. Mesela, Avrupa ve Amerika medeniyet dairesinde bütün Avrupalı milletler arasında müşterek bir Batı Medeniyeti vardır. Bu medeniyetin içinde birbirinden ayrı ve müstakil olmak üzere bir İngiliz kültürü, bir Fransız kültürü, bir Alman kültürü ilh. Mevcuttur. (...) 


Milli kültüre dahil olan şeyler ise, usul ile fertlerin iradesiyle vücuda gelmemişlerdir. Suni değillerdir. Bitkilerin, hayvanların organik hayatı nasıl kendiliğinden ve tabii bir surette gelişiyorsa, milli kültüre dahil olan şeylerin teşekkül ve tekamülü de tıpkı öyledir. Mesela dil, fertler tarafından, usulle yapılmış bir şey değildir. Dilin bir kelimesini değiştiremeyiz. Onun yerine başka bir kelime icat edip koyamayız. Dilin kendi tabiatından doğan bir kaidesini de değiştiremeyiz. Dilin kelime ve kaideleri ancak kendiliklerinden değişirler. Biz, bu düşünceye seyirci kalırız. Fertler tarafından yalnız bir takım terimler yani lafızlar ilave olunabilir. Yalnız bu lafızlar ait olduğu meslek zümresi tarafından kabul edilmedikçe, lafız mahiyetinde kalarak kelime mahiyetini alamaz. Yeni bir lafız, bir meslek zümresi tarafından kabul edildikten sonra da bir zümre kelimesi mahiyetini alır. Ancak, bütün halk tarafından kabul edildikten sonradır ki, müşterek kelimeler arasına girebilir. (....)

Medeniyet usulle yapılan ve taklit vasıtasıyla bir milletin diğer millete geçen kavramların ve tekniklerin bütünüdür. Milli kültür ise, hem usulle yapılamayan, hem de taklitle başka milletlerden alınamayan duygulardır.

Görülüyor ki, milli kültür ile medeniyeti birbirinden ayıran milli kültürün bilhassa duygulardan, medeniyetin bilhassa bilgilerden mürekkep olmasıdır. İnsanda, duygular usule ve iradeye bağlı değildir. Bir millet başka milletin dini, ahlaki ve estetik duygularını taklit edemez.(.....)

Bir kültürü meydana getiren çeşitli sosyal hayatlar arasında içten bir bağımlılık deruni bir ahenk vardır. Türkün dili nasıl sade ise, din, ahlak, güzellik, siyaset, iktisat, aile hayatları da hep sade ve samimidir.

Türk'ün hayatındaki sevimlilik ve orjinallik bu hakim karakterini bir tecellisinden ibarettir. 

Fakat milli kültürün unsurları arasında bu ahenge bakıp da medeniyetin de ahenkli unsurlardan meydana geldiğini zannetmek doğru değildir. Bir medeniyet ancak milli kültüre aşılanırsa ahenkli bir birliğe kavuşur. Mesela İngiliz medeniyeti, İngiliz kültürüne aşılanmıştır. Bundan dolayı, İngiliz kültürü gibi İngiliz medeniyetinin unsurları arasında bir ahenk vardır.

Milli kültür ile medeniyet arasında bir münasebet de şudur: Her kavmin, ilk önce, yalnız milli kültürü vardır. Bir kavim, kültür bakımından yükseldikçe siyasetçe de yükselerek kuvvetli bir devlet vücuda getirir. Diğer taraftan da, kültürün yükselmesinden medeniyet doğmaya başlar. Medeniyet, başlangıçta milli kültürden doğduğu halde, sonradan komşu milletlerin medeniyetinden de birçok müesseseler alır. Fakat, bir cemiyetin medeniyetinden fazla bir gelişmenin süratle meydana gelmesi zararlıdır. Ribot diyor ki: "Zihnin fazla gelişmesi seciyeyi bozar". Fertte zihin ne ise, cemiyette de mili kültür odur. Buna göre, zihnin fazla gelişmesi de milli kültürü bozar. Milli kültürü bozulmuş olan milletlere "dejenere milletler" denir. 

Milli kültür ile medeniyetin sonuncu bir münasebeti de şudur: Milli kültürü kuvvetli, fakat medeniyeti zayıf bir milletle, milli kültürü bozulmuş, fakat medeniyeti yüksek olan başka bir millet, siyasi mücadeleye girince, milli kültürü kuvvetli olan millet daima galip gelmiştir. Mesela, Eski Mısırlılar, medeniyette yükselince milli kültürleri bozulmaya başladı. O zaman yeni doğan Fars Devleti ise, medeniyetten henüz geri olmakla beraber, kuvvetli bir milli kültüre malikti. Bu sebeple, Farslılar, Mısırlıları yendiler. Birkaç yüzyıl sonra, İran’da medeniyet yükseldi, buna karşılık milli kültürleri henüz bozulmaya başladığından, gerek Yunanlılar, gerek İranlılar, kuvvetli bir milli kültürle meydana çıkan medeniyetsiz Makedonyalılara yenildiler. 4

Bu konuda Atatürk, Ziya Gökalp'ten farklı bir görüşü benimser. "Medeniyeti kültürden ayırmanın güç ve lüzumsuz" olduğuna temasla: kültür'ün unsurları etrafında, şunları kaydeder: 

"Hars (kültür): 

a) Bir insan cemiyetinin devlet hayatında;

b) Fikir hayatında, yani ilimde, sosyolojide ve güzel sanatlar;

c) İktisadi hayatta, yani ziraatte, ticerette, kara, deniz ve hava ulaşımında yapabildiği şeylerin toplamıdır." 

Sayın, Dr. Müjgan Cunbur'un da isabetle kaydettiği gibi, Atatürk'ün, ilk kültür tarifinde "psikolojik bir görüş, bir eğitimci görüşü hakimken" bu ikinci tarifte, "bir sosyologun anlayışıyla karşılaşılmaktadır." 5 

Nitekim Atatürk'e göre; Medeniyet denildiği zaman; devlet, fikir ve iktisat hayatında görülen üç tür faaliyet söz konusudur. Diğer taraftan; "şüphesiz her insan cemiyetinin hars yani medeniyet derecesi bir olmaz. Bu farklar devlet, fikir, iktisadi hayatların her birinde ayrı ayrı göze çarptığı gibi, bu fark üçünün neticesi üzerinde de görülür. Mühim olan neticeler üzerindeki farktır. Yüksek bir hars (kültür) onun sahibi olan millete kalmaz. Diğer milletlerde de tesirini gösterir. Büyük kıtalara yayılır. Belki bu itibarla olacak, bazı milletler yüksek harsa(kültüre) medeniyet diyorlar. 

Avrupa medeniyeti [asr-ı hazır (şimdiki 20. yüzyıl) medeniyeti gibi)] tarzında "sentezci" bir tavır takınır. 

Türk milli kültürünün, Türk gençliğinin zihninde ve Türk Milletinin şuurunda daima canlı bir halde tutulması gereğine gönülden inanan Atatürk; bunun, "Üniversitelerimize ve yüksekokullarımıza düşen başlıca vazife olduğunu" söyler. Bunları gerçekleştirmek için de, Türkiye'nin üç büyük kültür bölgesine ayrılmasının; "İstanbul'a ek olarak Ankara'da ve Doğu bölgelerinde (Van'da) kurulacak Üniversitelerle modern bir kültür şehri yaratılmasının gereğine" 6 işaret eder. 

Milli kültür programlarının, kültürden sanata uzanan bir çizgide ele alınması ile ilgili olarak da:

'Türk Tarih ve Dil Kurumları'nın Türk milli varlığını aydınlatan çok kıymetli ve mühim birer ilim kurumu mahiyetini aldığını görmek, hepimizi sevindirici bir hadisedir. 

Türk Tarih Kurumu; yaptığı kongre, kurduğu sergi, yurt içindeki kazılar, ortaya çıkardığı eserlerle şimdiden bütün ilim dünyasına kültürel vazifesini yerine getirmeye başlamış bulunuyor.

İlk resim galerimizi de bu yıl (1937'de) açmış bulunuyoruz. 

Geçen yıl Ankara'da kurulan Devlet Konservatuarı'nın; müzikte sahnede, kendisinden beklediğimiz teknik elemanları süratle verebilecek hale getirilmesi için, daha fazla gayret ve fedakarlık yerinde olur.' 7 tarzında memnuniyetini dile getirir. 

Derin ve engin bir geçmişe sahip bulunan Türk milletinin tarihi dönemleri içerisinde, kültür ve medeniyet kavramlarını bir bütün olarak gören ve değerlendiren Atatürk'ün isabetli tespitleri çerçevesinde; 'Türkiye Cumhuriyeti'ni kuran Türk halkı medenidir. Tarihte medenidir, hakikatte medenidir.' 8 Ayrıca: 

"Türkler bütün dünya medeniyet ve insanlığı için bir imtisal (gereğini yerine getirme) örneğidir. Yalnız bu kadar değil; Türkler tarihin çok eski devirlerinde insanlığa karşı yaptıkları vazifeleri yeniden, fakat bu sefer daha iyi bir şekilde yapmaya hazırlanan yüksek bir varlıktır." 9 

şeklinde, milletimize beslediği büyük taktir ve hayranlık duygularını ortaya koyar. Bunu takiben "medeniyetin esasının, özünün ilerleyip, yükselme ve gücünün temelinin de aile hayatında olduğunu" 10 vurgular. 

Bu bakımdan; aileden başlamak ve bütün milleti içine alacak şekilde, "Medeniyet yolunda yürümenin ve başarılı olmanın hayatın şartı olduğunu" 11 dile getirdikten sonra, ulaşılacak hedefleri tam bir kararlılıkla şöyle gösterir. 

"Artık duramayız, behemahal (mutlaka) ileriye gideceğiz. Geriye ise hiç gidemeyiz. Çünkü ileri gitmeye mecburuz. Millet vazıhan (açık olarak) bilmelidir; medeniyet öyle kuvvetli bir ateştir ki, ona bigane (ilgisiz) olanları yakar ve mahveder. 

İçinde bulunduğumuz aile-i medeniyette (medeni dünyada) layık olduğumuz yeri bulacak ve onu muhafaza ve ilan edeceğiz. Refah, saadet ve insanlık buradadır." 12 

İşte bütün bunlar için, medeniyet ve onunla bütünleştiğine inandığı kültür konusunda, şu kesin hükümleri verir:

"Gözlerimizi kapayıp mücerred (her şeyden sıyrılmış halde) yaşadığımızı fart edemeyiz. Memleketimizi bir çember içine alıp cihan ile alakasız yaşayamayız. Aksine; ilerlemiş, medeni bir millet olarak medeniyet sahasının üzerinde yaşayacağız. 

Bu hayat ancak ilim ve fen ile olur. İlim ve fen nerede ise oradan alacağız ve milletin her ferdinin kafasına koyacağız. İlim ve fen için kayıt (sınırlama) ve şart yoktur." 13 

"Dünyada her şey için, medeniyet için, hayat için, muvaffakiyet için en hakiki mürşid (yol gösterici) ilimdir, fendir. İlim ve fennin haricinde mürşid aramak gaflettir, cehalettir, dalalettir (sapıklıktır)." 14 

Atatürk'e göre; edebiyat, resim, heykel, müzik, tiyatro, mimari gibi bütün güzel sanatları, kültürün oluşumu içinde ele almak ve değerlendirmek gerekir. 

O, Edebiyat'ı "askerlik gibi yüksek idealist bir meslek için bile uyandırıcı, hedeflendirici, yürütücü ve nihayet fedakar ve kahraman yapıcı" aktif bir unsur sayarak; "her insan cemiyeti ile bu cemiyetin, o gününü ve geleceğini koruyan ve koruyacak olan her kuruluş için en esaslı terbiye vasıtalarından biri" kabul eder. 15 Bunun içinde, Milli Eğitim Bakanlığı'nın, edebiyat öğretimine özel bir önem ve değer vermesi gerektiğini belirttikten sonra; ulaşılacak sonucu şu satırlarında hükme bağlar: 

"Türk çocuğu konuşurken, onun beyan ve anlatış tarzı; Türk çocuğu yazarken, onun ifade üslubu; kendisini dinleyenleri onun yürüdüğü yola götürebilecek, bu kabiliyeti sayesinde Türk çocuğu kendisini dinleyen veya yazısını okuyanları, peşine takarak yüksek Türk ülküsüne iletebilecek ulaştırabilecektir." 

"Bu edebiyat anlayışı, böyle bir edebiyat öğretimi sayesindedir ki, edebiyatın masasından anlaşılan gayeye varmak mümkün olabilir." 16 

Edebiyat başta olmak üzere bütün güzel sanatları milli kültürün öz, ayrılmaz bir parçası kabul etmiştir. Bu inançla; "bir milleti yaşatmak için bir takım temeller lazımdır ve bilirsiniz ki, bu temellerin en mühimlerinden biri sanattır. Bir millet sanat ve sanatkardan mahrumsa, tam bir hayata malik olamaz." Diyerek; kültür platformunda, sanata ve sanatkara verdiği üstün değeri, veciz bir şekilde dile getirmiştir. 

Gazi; daha okul sıralarından itibaren, resmi ve özel hayatında edebiyatın daha ziyade şiir ve özellikle hitabet yönü ile ilgilenmiştir, diyebiliriz. O şiiri, tıpkı çok sevdiği Namık Kemal gibi vatan ve millet yolunda heyecan uyandırıcı bir sanat olarak kabul etmiştir. Çok takdir ettiği Tevfik Fikret gibi bilim, fikir ve vicdan hürriyetinin kazanılmasında, korunup gelişmesinde başlıca faktörlerden birisi olarak görmüştür. Hitabet sanatını ise, asker ve devlet adamı vasfını tamamlayan vazgeçilmez bir unsur saymıştır. Şiirle ilgisi dolaylı, hitabet ile doğrudandır. Yani şiir, zaman zaman söylemekten, söyletmekten, dinlemekten zevk aldığı, heyecan duyduğu, derin saygı ve sevgi beslediği edebi türlerin başında gelmiş; hitabet ise, baştan itibaren bizzat meşgul bulunduğu, son derece hoşlandığı bir edebiyat alanı olmuştur.

Nihayet, edebiyatı, "kültürlü medeni toplumların ayrılmaz bir parçası" sayarak, şöyle tarif eder: 

"Söz ve manayı, yani insan dimağında yer eden her türlü bilgileri ve insan karakterinin en büyük duygularını, bunları dinleyenleri ve okuyanları çok alakalı kılacak surette söylemek ve yazmak sanatı. Bunun içindir ki edebiyat; ister nesir halinde olsun, ister nazım şeklinde olsun, tıpkı resim gibi heykeltraş gibi, bilhassa musiki gibi güzel sanatlardan sayıla gelmektedir." 17 

Güzel sanatlarda başarılı olmayan milletlerin, medeniyet alanında yüksek insanlık sıfatıyla tanınmalarının imkansız olduğu 18,, haklı inancını taşıyan Atatürk; sanatın ve sanatkarın büyüğü, küçüğü olamayacağını, 3 Nisan 1922'de Konya Askeri Nalbant Mektebi’ndeki diploma töreninde aynen şöyle ifade eder: 

"Sanatın en basiti, en şereflisidir. Kunduracı, terzi, marangoz, saraç, demirci, sosyal hayatımızda, askeri hayatımızda hürmet ve haysiyet mevkiine en layık sanatkardır." 19 

Ayrıca:

"Sanatkar, cemiyete uzun cehd (çalışma) ve gayretlerden sonra alnında ışığı ilk hisseden insandır." 20 

anlamlı tarifini takiben:

"Sanatsız kalan bir milletin, hayat damarlarından biri kopmuş demektir." 21 

haklı teşhisini koyar. Hele elini öpmek isteyen bir sanatçıya:

"Sanatçı el öpmez. Sanatçının eli öpülür." 22 

demesi, olgunluğunun zirvesinde sanata ve sanatkara duyduğu saygının en seçkin bir delili olarak değerlendirilmek durumundadır.

Resim ve heykel sanatları konusunda takındığı son derece olumlu ve destekleyici tavrını da, çeşitli vesilelerle ortaya koymuştur. Nitekim 1923 yılında, heykel ve ondan hareketle resim sanatı ve heykeltraş hakkında:

"Dünyada mütemeddin (medeni), müterakki (gelişmiş) ve mütekamil (olgun) olmak isteyen herhangi bir millet, mutlaka heykel yapacak ve heykeltraş yetiştirecektir." 

Dedikten sonra; bu sanatın "dine aykırı olduğunu" iddia edenlere de, şu karşılığı verir: 

"Âbidelerin şuraya buraya tarihi hatıra olarak dikilmesinin dine aykırı olduğunu iddia edenler, İslami hükümleri layıkıyla tetkik etmemiş olanlardır. Cenab-ı Peygamberin İslam dinini tesisinden bu ana kadar bin üç yüz bu kadar sene geçmiştir. Hazret-i Peygamberin ilahi emirleri tebliği esnasında karşısındakilerin kalp ve vicdanında putlar vardı. Bu insanları Hak Yola davet için evvela o taş parçalarını atmak ve bunları ceplerinden kalplerinden çıkarmak mecburiyetinde idi. İslami hakikatler tamamiyle anlaşıldıktan ve hasıl olan vicdani kanaat kuvvetli hadiseler ile de kuvvetlendikten sonra, birtakım münevver insanların böyle taş parçalarına tapınmasını zannetmek İslam alemine hakaret etmek demektir. Münevver ve dindar olan milletimiz, gelişmenin sebeplerinden biri olan heykeltraşlığı azami derecede ilerletecek ve memleketimizin her köşesi atalarımızın ve bundan sonra yetişecek evlatlarımızın hatıralarını güzel heykellerle dünyaya ilan edecektir. 

Bu işe çoktan başlanmıştır. Mesela Sivas'tan Erzurum'a giderken yol üzerinde güzel bir heykele tesadüf edersiniz. Sonra Mısırlılar İslam değil midir? İslamlık, yalnız Türkiye ve Anadolu halkına mı mahsustur? Seyahat edenler pekâlâ bilirler ki, Mısır'da birçok büyük adamların heykelleri vardır. Milletimiz din ve dil gibi, kuvvetli iki fazilete maliktir. Bu faziletleri, hiçbir kuvvet, milletimizin kalp ve vicdanından çekip alamamıştır ve alamaz.İnsanlar olgun olmak için bazı şeylere muhtaçtır. Bir millet ki resim yapmaz, bir millet ki heykel yapmaz, bir millet ki fennin icab ettirdiği şeyleri yapmaz; itiraf etmeli ki o milletin ilerleyip yükselme yolunda yeri yoktur. 

Halbuki bizim milletimiz, hakiki vasıflarıyla medeni olmaya yükselmeye layıktır ve olacaktır.” 23

Sanatçıların, his ve heyecan dünyasına, sanat kabiliyetlerine verdiği değer ise, her türlü takdirin üstündedir. Nitekim, bir gün ressam İbrahim Çallı kendisine " Türk milletinin gönlündeki Mustafa Kemal'in portresini yapmama izin verir misiniz Paşam? Sorusunu yönelttiğinde O'na: "Madem ki gönüllerde yaşayan Mustafa Kemal'i çizmek istiyorsun, benim modelliğime ihtiyaç yok!" 24 anlamlı cevabını verir. 

Heykel, resim gibi musiki konusuna da ayrı bir değer ve önem veren Atatürk; 1925 yılında kendisine, "Hayatta musiki lazım mıdır?" Sorusunun sorulması üzerine: 

"Hayatta musiki lazım değildir. Çünkü hayat musikidir. Musiki ile alakası olmayan mahlukat insan değildir. Eğer söz konusu olan hayat insan hayatı ise, musiki mutlaka vardır. Musikisiz hayat, zaten mevcut olamaz. Musikinin çeşidi tektik edilmeye değer." 25 hükmüne ulaşır.  

Birçok konuda olduğu gibi, müzik alanında da Batıya yönelmek gerektiği inancı ile:

"Bizler alaturka musikiye alışmışız, ama yeni nesiller alafranga musikiye çalışmalıdırlar." 

ve:

"Çocuklarımızın, gelecek nesillerin musikisi, Garb medeniyetinin musikisidir." 26 demiştir. 

Bununla birlikte, bir gün Çankaya Köşkü'ndeki İncesaz Heyeti fiefi Emekli Binbaşı Hafız Yaşar Okur'a: 

"Biz Garb'ınkini hürmetle dinlediğimiz gibi, bizim musikimiz de bütün dünyada hürmetle dinlenecek bir halde olmalıdır." 27 tarzındaki, sentezci tavrını da ortaya koymuştur. 

Klasik Türk müziğinin üstad sanatçılarından Mesut Cemil Bey'in de içinde bulunduğu bir grubun konserini takiben, kendilerine hitaben söylediği şu sözler de aynı anlayışın bir başka ifadesidir: 

"Biz çok defa musikisin tam haysiyetini (itibarını, değerini) bulamıyoruz. İşte bu dinlediğimiz, hakiki Türk Musikidir ve şüphesiz yüksek bir medeniyetin musikisidir. Bu musikiyi, bütün dünyanın anlaması lazımdır. Fakat, onu bütün dünyaya anlatabilmek için, bizim milletçe, bugünkü medeni dünyanın seviyesine yükselmemiz lazımdır." 28 

Nihayet, sanat alanındaki çalışmaları yönlendirmek ve yeni sanatçıların yetişmesini sağlamak yolunda, Ankara'da 1924'de bir Musiki Muallim Mektebi kuruldu ve okul 1936'da Devlet Konservatuarı haline getirildi. Daha sonra buradan mezun olan sanatçılardan oluşan Devlet Tiyatrosu, Devlet Operası ve Balesi kuruldu. 

Öte yandan, Cumhuriyetin ilk yıllarında açılan Gazi Terbiye Enstitüsü'nde Resim-İş, Müzik bölümleri ile de çalışmalara öğretmen yetiştirmek yolunda hız verildi. 

Ayrıca, Cumhurbaşkanlığı Senfoni Orkestrası kuruldu. Bütün sanat dallarında, uluslararası çapta değer taşıyan sanatçılar, Türkiye'ye davet edildi. Devlet Resim ve Heykel sergilerinin açılması girişimlerinde bulunuldu. Her alanda yurtdışına gönderilen sanatçılarla da, Türk kültür ve sanatının uluslar arası boyuta ulaşması hususunda çok ciddi ve önemli adımlar atıldı. 

Sonuç olarak diyebiliriz ki; Türk Millleti, her konuda olduğu gibi, Türk kültüründe ve onunla bütünleşen bir çizgide Türk sanatında da büyük Atatürk'e çok şey borçludur ve ona minnettardır.   

Prof. Dr. Önder GÖÇGÜN

Pamukkale Üniversitesi Rektör Yardımcısı, Denizli - TÜRKİYE. 



DİPNOTLAR:

1 Afet İnan, Atatürk Hakkında Hatıralar ve Belgeler, Ankara 1959, s. 261.

2 Atatürk'ün Söylev ve Demeçleri. Cilt:1, Ankara, s. 372. 

3 Afet İnan, a.g.e., s. 261-262.

4 Ziya Gökalp, Türkçülüğün Esasları, (Haz. Prof. Dr. Mehmet Kaplan), İstanbul 1970, s. 30 v.d.

5 Müjgan Cunbur, Atatürk ve Milli Kültür, Ankara 1973, s.10.

6 Atatürk'ün Söylev ve Demeçleri, Cilt 1. s. 401 

7 A.g.e., s. 411

8 A.g.e., Cilt:II, s. 212.

9 Atatürk’ün Tamim, Telgraf ve Beyannameleri; Atatürk’ün Söylev ve Demeçleri, Cilt:4, Ankara 1972, s. 591.

10 A.g.e., Cilt II, Ankara 1961, s. 183.

11 A.g.e., Cilt II, s. 183.

12 A.g.e., aynı cilt, s. 210.

13 A.g.e., aynı cilt, s. 44.

14 A.g.e., aynı cilt, s.197.

15 Afet İnan, M. Kemal Atatürk’ten Yazdıklarım, İstanbul, 1971, s. 50.

16 A.g.e., s. 50-51.

17 A.g.e., s. 49.

Bu hususlar etrafında, ayrıntılı bilgi için bkz. Göçgün, Edebiyat Dünyası ve Atatürk, Ankara 1995, s. V, v.d.

18 U tkan Kocatürk, Atatürk’ün Fikir ve Düşünceleri, 3. baskı, Ankara 1984. s. 128.

19 Atatürk’ün Söylev ve Demeçleri, Cilt: II., s. 32.

20 Utkan Kocatürk, a.g.e., s. 144-145.

21 Atatürk’ün Söylev ve Demeçleri, Cilt:II., s. 125.

22 Vasfi Rıza Zobu, O Günden Bu Güne, İstanbul 1977, s. 323.

23 Atatürk’ün Söylev ve Demeçleri, Cilt II. S. 66.

24 Metin Toker, “Emekliye Ayrılan Çallı’nın Hayatı”, Cumhuriyet Gazetesi, 13 Temmuz 1947, s. 2.

25 Atatürk’ün Söylev ve Demeçleri, Cilt II. S. 235.

26 Utkan Kocatürk, a.g.e., s.150.

27 A.g.e., s. 150.

28 A.g.e., s. 150.

e-kaynak: http://www.akmb.gov.tr/turkce/books/turkkong4-4/tk4-4-21-gocgun.htm

YABANCILARIN TÜRKLER HAKKINDA SÖZLERİ

* Türkler canlı ve yaşamaya kabiliyetli olduklarını her fırsatta ve hayrete değer bir kahramanlıkla ispat etmekten geri kalmıyorlar.

lord beaconsfield

* Türk, asillerin asilidir. yapma olmayan, gösterişi bulunmayan bu pek yüce asalet ona tabiatın hediyesidir.
pierre loti

* Türklerin yalnız sonsuz bir cesareti değil, iradeleri sersemleştiren bir sihirbaz zekası vardır. işte türk bu zekasıyla zafer kazanır, uygarlıklar yaratır ve insanlık dünyasında en şerefli hizmeti başarır. zaten avrupa'nın yarısını yüzyıllarca boyunduruk altına almak başka türlü mümkün olamazdı.
çarnayev (rus komutan)

* silahlı milletin en canlı misali türklerdir. bu diyar köylüsünün orak, katibinin kalem ve hatta kadınlarının etek tutuşunda silaha sarılmış bir pençe kıvraklığı vardır. türk ata biner gibi oturur, keşfe yollanan asker gibi uyanık yürür.
moltke

* Türkler bir ırk ve bir millet olarak yeryüzünün en şerefli insanlarıdır.
lamartine

* savaşın zevkini almak isteyen herkes türklerle savaşmalıdır.
tawsend (ingiliz komutan)

* doğulu önderler, milletlerinin başından ayrılmayarak her hükümetin temeli olan şu iki kanunu hakkıyla yapıyorlar: iyi yola götürmek ve kötülüklerden korumak. bu asil hareket ruslardan fazla özellikle Türklerde göze çarpıyor.
auguste comte

Türkkadınlarının en büyük süsü Türk oluşlarıdır. onlar süslenmek için elmas veya zümrüt takınmıyorlar, belki üzerlerinde taşıdıkları o taşları süslemiş ve kıymetlendirmiş oluyorlar. çünkü her Türk kadını canlı bir inci ve paha biçilmez bir pırlantadır.
lady mary wortley montagu

* Türklerin yaradılışlarında semavi bir azamet, gönül alışlarında meleklerde bulunmayan bir mahviyet var. Bu büyük ruhlu milletin arasında vatanımı unutmaktan korkuyorum. Vatan aziz ve pek aziz. lakin  Türk de aziz ve çok aziz!
conte de bonneval (humbaracıbaşı ahmet paşa)

* Türkün güzel yüzünü, kuvvetli endamını, pırıltılı kostümünü, zarif tavırlarını, kibar gülüşünü, aslanca kükreyişini fırçayla göstermek mümkündür. fakat pek güç olan, Türkün özünü göstermektir. bu öz, ayışığı gibi görülür fakat gösterilemez.
decamps (fransız ressam)

* Türkler yaman binicidirler. türkler hücumunda düşmanı bir yaprak gibi çevirip bozarlar.
câhiz (arap bilgini)

* Türkün ezeli meziyetlerini, tarihî faziletlerini, yüksek kabiliyetlerini inkar etmeyelim.
lord beaconsfield (ingiliz diplomat)

* Türkler öldürülebilir fakat mağlup edilemezler.
napolyon

* Türklerin yürekleri temizdir. onlarda batıl fikirler, basit düşünceler yoktur.
semame ibni eşreş (arap bilgini)

* Türkler kahramandırlar. dostlarına zarar vermezler. fakat kazanç getirirler.
comenius (çek bilgini)

* Türklerin biricik sevdikleri şey hak ve hakikattir ve hiçbir haksızlık yapmadıkları halde haksızlığa uğramışlardır.
william pitt (ingiliz devlet adamı)

* Türklerin vatana bağlılıkları, her özelliklerinin üstündedir.
câhiz (arap bilgini)

* Türk, heredot'tan, tevrat'tan çok eski yüzyılların tanıdığı bir ulustur. sadelik içinde görkemi, sükunet içinde ihtişamı, tahakküm kabul etmeyen bir yüreklilik, alabildiğine geniş bir fetih aşkı, sonsuz bir teşebbüs kabiliyeti, bölgelere uymaktan çok bölgeleri kendine uydurma zevki ve alışkanlığı türk milletinin asırlar dolduran tarihinde açıkça görülür.
hammer

* kim ki en halis Türktür, kim ki eşyaları ve insanları layık olduğu mevkide görür, kim ki paraya değer vermez, kim ki iç duyguları dış durumlara bağlı değildir, o muhakkak ki kendisini bu özelliklere sahip olmayan birçok millete üstün sayacaktır.
kayzerling (alman filozof)

* Türkler merhametli ve hoşgörülüdürler. inanmadıkları gerçeklerin yanıbaşlarında yaşamasına göz yumarlar. bu, kendi güçlerine gururlu bir şekilde güvenmekten ileri gelse bile pey asilanedir.
chateu briand

* Türkler kahramadırlar, dostlarına zarar vermezler. yüce Türk milleti tuttuğu eli bırakmaz, sözünden dönmez, iyi ve kötü günlerde dostundan ayrılmaz. böyle bir ulusla el ele vermek yeryüzünde her zorluğu yenmek için sonsuz bir güç ve yetenek kazanmak demektir.
comenius (çek bilgini)

* Türkler muhakkak ki avrupa tarihinin ve yakın asya tarihinin bildiği en halis efendi millettir.
kayzerling

* insanları yücelten iki büyük meziyeti vardır: erkeğin cesur, kadının iffetli olması. bu iki meziyetin yanında bir meziyet daha vardır: vatana her şeyini feda edecek kadar bağlı olmak. bunlar büyük kahramanlığı, elem ve kedere karşı koymayı doğurur. işte Türkler bu çeşit kahramanlardandır.
napolyon

* her Türkün bakışında silahın ruha verdiği güveni görmek mümkündür. o hayata ve olaylara güvenle bakmayı öğrenmiştir.
molkte

* kılıcı insafsız bir beceriyle kullanan Türkün eli, yendiği insanların yarasını sarmakta da ustadır.
lord byron

* Türk korkmaz, korkutur. bir şey isterse onu yapmadıkça vazgeçmez. hangi işe al atarsa başarır.
semame ibni eşreş

* Türkler pek namuslu insanlardır. ne savaşta be barışta hile yapmazlar. fırsattan istifadeye tenezzül etmezler. özleri ve sözleri doğrudur.
câhiz

* Türkçeyi öğrenmek benim için büyük bir mutluluk oldu. çünkü türkü anlamak için kendisiyle mutlaka tercümansız konuşmalıdır. tercüman, ışığı örten zevksiz bir perde oluyor.
gelland (fransız bilgini)

* yaşlılık hiç bir yerde Türkiye'de olduğu kadar saygıya değer olmadığı için yaşlı Türkler burada günlerini pek tatlı geçirirler.
a. ubucuni

* Türk askeri cesurdur. anavatanını sever ve onun için gerekirse çekinmeden canını feda eder.
albert weinstein

* Türkler kendilerini anlamayanlara, kim olursa olsun, kendilerini anlatmak yolunu biliyorlar. onları bu yola niçin sürüklemeli.
antoine galland

* artık Türklerle savaşmam. onlar çok cesur ve iyi insanlar.
andreas phitiades

* Türkler asya'nın güçlü ulusudur.
albert sorel

* dünyada iki bilinmeyen vardır. biri kutuplar, diğeri Türkler.
albert sorel

* Türk toplumunda kişisel nitelik ve değer dışında hiçbir şeye önem verilmez.
baron büsbek

* Türkler bilime saygılı ve ince duygulu bir millettir.
baron büsbek

* Türklerin avrupa dengesi için gerekli bir unsur oldukları kesindir.
lord beaconsfield

* yine kurtuldum. ancak bugün Türklerin tutsağıyım. demirin, ateşin ve suyun yapamadığını onlar yaptılar. beni tutsak ettiler. ayağımda zincir yok. zindanda da değilim. özgürüm. istediğimi yapıyorum. ama yine de tutsağım. şefkatin, cömertliğin, soyluluğun, nezaketin kölesiyim. Türkler beni işte bu elmas bağa sardılar.
demirbaş şarl

* on ulusun on yiğit adamının gücü tek bir kimsede toplansa yine bir Türke bedel olmaz.
câhiz

* Türklerin en çok konuştuğu şey savaştır, zaferdir. eğlenceleri ise attır, silahtır.
câhiz

* Türklerin doğrulukları ve namuslulukları ne kadar övülse yeridir.
charles macfarlene

* Türk milleti ikibin yıldır profesyonel askerdir. tüm olarak türklerin mesleği askerliktir.
donaldson

* dünyanın hangi ordusuna sorarsanız sorun, Türk askerinin karşısında düşünmenin hiç de kolay olmadığını veya olamayacağını size söyler.
donaldson

* Türkler denizin dibinde bir istiridye kabuğunun içindeki nciye benzer. bu denizden çıkarılııp br hükümdarın tacını ya da bir gelinin kulaklarını süslediği zaman değer kazanır.
efrasyap

* Türklerle dost ol ama düşman olma.
gianni de michelis

* Kemal Atatürk, sahasındaki en büyük adam ulusunu ve büyük ulusu da onu bulmuştur.
helbert melzig

* dünyada Türklerden başka hiçbir ordu bu kadar süre ayakta duramaz.
hamilton

* Türklerden başka dini ve vatanı uğruna canını vermeye hazır asker yoktur
hamilton

* Türkler devlet yıkmakta ve devlet kurmakta birinci sınıf ustadır. ülkeleri değil kıtaları altüst etmişler ve korkunç saldırışlar arasında sarsılması hiç de kolay olmayan egemenliklerini yaratmışlardır. tarih Türklerden çok şey öğrendi. onların elinden çıkma öyle eserler vardır ki uygarlık için birer süs olmaktadır.
hammer

* Türk askeri aslan gibi cesaretlidir. kuzu gibi söz dinler.
hobart

* hiçbir millet bu dünyayı Türk kadar çalkalamadı.
ismail habib sevük

* Türk, kıza su gibi baktı ve suyu kız gibi severek.
ismail habib sevük

* çanakkale'de başarılı olamadık. nasıl başarılı olurduk ki? zira Türkler yuvasına girilmiş aslanların hiddetiyle, cüret ve cesaret kahramanlığı ile savaşıyorlardı. böyle bir millet görmedim.
sir julien corbet

* Türkler az söylerler çok yaparlar.
maktul ibrahim paşa

* Türkler size dokunmadıkça siz de onlara sakın dokunmayın.
hz muhammed

* nerede birTürk varsa orayı kalbinden seveceksin.
bahadır han*

* Türk dilini incelerken insan zekasının dilde başardığı büyük mucizeyi görürüz.
max muller

* Türk müziği çok duygulu bir müziktir.
lady mary wortley montagu

* Türk gibi ölüme gülerek bakan bir eri başka hiçbir ulusta bulamazsınız. yalnız ona iyi bir komutan gerektir.
mulman

* toplumsal düzenin Türkler arasında kurmuş olduğu ilişkilerin hepsinde temiz yüreklilik ve iyi niyet hakimdir. vatandaşların birbirlerine karşı borçlu oldukları işlemleri yapma ve yerine getirmeleri için başka ülkelerde olduğu gibi senetleşmeye yani yazılı belgeye ihtiyaçları yoktur. çünkü onların övülmeye değer hallerinden biri de verdikleri söze genellikle sadık kalmaları ve karşılarındakini aldatmaktan, güveni suistimal etmekten çekinmeleridir.
monradgea d'ohsson

* kendi ulusuna karşı bu kadar dürüst ve cömert olan müslüman Türkler hangi mezhebe bağlı olursa olsun aynı dürüstlüğü yabancılara karşı da yapar ve yerine getirirler. bu noktada müslümanla müslüman olmayan arasında hiçbir fark gözetmezler.
monradgea d'ohsson

* Türkü anlamamak için tarihe göz yummak gerekir. haksız saldırılar ve adi iftiralar önünde Türkün vakur kalışı, kuşku yok ki körlerin gerçeği, eşyayı anlamadıklarını düşündüklerinden ve körlere acıdıklarındandır. bu soylu davranış o adi iftiralara ne açık bir cevap oluyor.
pierre loti

* her Türk kendini aslan, düşmanını av, atını ceylan bilir.
semame ibni eşreş

* lisanımız pek güzeldir.dünyanın en güzel lisanıdır dersek abartmış olmayız. güzelliği nispetinde de kolaydır.
şemsettin sami

* eğer bir Türk devleti olmasaydı yaratmak gerekirdi.
thiers

* Türkün ahlaki seciyesi çocukluğunda aldığı iyilik telkinleriyle değil çevrelerinde fenalık görmemek suretiyle oluşur.
thomas thorsten
' TURKIYE; ATATURK'U ALLAH'A BORCLUSUN, GERIYE KALAN HER SEYI DE ATATURK'E...'
Daniel DUMOULIN
 
RESİMLERİ KALDIRILMAYA ÇALIŞIRLARKEN....

Şili'nin başkenti Santiago'da Apoguindo Caddesi Novigod Parkı'ndaki Atatürk anıtı

"Şili'nin başkenti Santiago kentinin Belediye Başkanının, kentte yaşayan kişilerin örnek alması için Apoguindo Caddesi'ndeki Novigod Parkı'na, Atatürk'ün, üzerinde bazı sözlerin de yer aldığı bir rölyefini yaptırmıştır.. yazının tercümesi :

Türkiye Cumhuriyeti'nin kurucusu, vatanının fedakar ve sadık hizmetkarı, benzeri olmayan kahraman, insanlık idealinin canlı emsali... Bütün hayatını Türk Milletine vakfetmiş, milletine kendi ruhunu, ateşini vermiştir. Hatırası milletinin ruhunu ateşli tutan sönmez bir meşale olarak yaşamaktadır.

Yuksek Turkiye Icin:

''Ekseriyetle kendi milletimizi, kendi tarihimizi, kandi an'anelerimizi, kendi hususiyetlerimizi ve ihtiyaclarimizi almaliyiz.

Munevverlerimiz, belki butun cihani tanir, lakin kendimizi bilmeliyiz. Munevverlerimiz, milletimi en mesut millet yapayim der. Baska milletler nasil olmissa oyle yapalim der. Lakin dusunmeliyiz ki, boyle bir nazariye hic bir devirde muvaffak olmus degildir. Bir millet icin saadet olan sey, diger bir millet icin felaket olabilir. ayni sebep ve serait birini mesut ettigi halde digerini bedbaht edebilir. Onun icin bu millete gidecegi yolu gosterirken; dunyanin her turlu ilminden, kesfiyatindan, terakkiyatindan istifade edelim. Lakin unutmayalim ki asil temeli kendi icimizden cikarmak mecburiyetindeyiz.(1923, S.D. II. Sf.140)


''HERTURK FERDININ SON NEFESI, TURK ULUSUNUN NEFESININ SONMEYECEGI, ONUN EBEDI OLDUGUNU GOSTERMELIDIR. YUKSEK TURK! SENIN ICIN YUKSEKLIK HUDUDU YOKTUR. ISTE PAROLA BUDUR.'' (11 Ocak 1935, Mulkiye Mektebi Ogrencilerine)

Mustafa Kemal Ataturk

Beyinsizlik, Zihinsel isgal ve Soykirim, Kotuluk Savasi

Zihin bir parasut gibidir, sadece acikken ise yarar. Hadi su parasutleri acin! 

Bilgi, guc demektir. Bilgiyi kullanmak, uygulamaya sokmak da gucu aciga cikarmak ve CALISMAK demektir.

Bilgiyi edinmek yetmez, kullanmak, uygulamak sarttir. Salt yazi ile, konusma ile yetinmek, gorev yaptigini sanmak ahkam kesmekten gayri bir sey degildir. 

Ornegin, korku ve gerilim geri ama cok etkili bir vibrasyon kullanimidir. Uzerimizden korku ve gerilime dayali siyasete ve korku ve gerilimden beslenmeye son vermek yada en azindan etkisiz kilmak elimizdedir. Oysa Ulusalci, Kemalist arkadaslarimiz felaket tellaligi ile korku ve gerilim siyasetcilerinin, korku ve gerilimden beslenenlerin ekmeklerine yag surmektedir. 

Salt felaket haberini vermek enerjiyi dusurmekten gayri bir ise yaramaz. Enerjiniz dustukce karsi taraf guclenir -bkz birlesIk kaplar yasasi-.

Orn, saldirgan = korku ve gerilim siyaseti olan devletlere bir bakiniz, hep bunu uygulamak suretiyle guclenmisler ve guclenmektedirler. Ulkemizde de bu uygulanmaktadir. Ne yazik ki bu uygulamanin basarilmasinda Kemalistler, Ulusalcilar (felaket haberlerini verip, bilimsel caresini, teknik tedbirini gostermediklerli icin) en buyuk rolu ustlenmis durumdadirlar. Kisacasi kuyu, kendi elleriyle kazdirilmaktadir.
 
Oysa, 'forward' dahi olsa felaket haberini veren bir Kemalist bir Ulusalci, bu felaketin onlenmesi icin kendince gerekli uyandirmalari, tedbirleri, careleri ve oyunu tersine cevirme bilgilerini ve uygulama metodlarini da vermelidir. Boylece ENERJI DUSURUCU KISI olmayacaktir. Fikirdaslar, hedef birligi olanlar birbirlerinin enerjilerini artirmasi gerekir, dusurmesi degil.

Aksi takdir de, salt felaketleri yayinlamak ve yayimlamak suretiyle, (ornegin, ''yikiliyoruz, bitiyoruz, sonumuz su olacak'' vb icerikli konular) enerji dusurucu, yikici vibrasyonunu ulastirmaktadir kisilere.

Bu olumsuzluk, yikim iceren yayin, yayim ne kadar kisi tarafindan bilinirse  -ve ancak care uretilmezse, caresi bilinmezse-, o kadar kisi tarafindan gerilim ve korku vibrasyonu yayilima gecirilecek ve bu, sadece kisilerin suuraltina degil ortak suuraltina da yerlesecektir. Korktugunuz sey basiniza gelecektir. 

Ve hatirlanmaldir ki bu ortak suuralti tarafindan insanlar, halklar yonetilmektedir. Yine hatirlanmalidir ki, suuralti suzgec kullanmaz, olumlu olumsuz herseyi her doneyi kaydeder, Yani kendisinde ne mevcutsa onunla kisiyi yonetip yonlendirir: Felaket tellalligi ile doluysa onunla, cozume odaklilik ile doluysa onunla kisiyi yonlendirir.

"Zamanin gereklerine gore bilim ve teknik ve her turlu medeni buluslardan azami derecede yararlanmak zorunludur. ": Mustafa Kemal Ataturk

Acikca gorulen odur ki, Kemalistler ve Ulusalcilar, suur, suuralti ile ilgilenen bilim dallarindan ve tekniklerinden azami derecede yararlanma ihtiyaclari icindedir. Ulkemizde encok da AKP ve TARAF  bunlari kullaniyor.. Acaba antiemperyalistler, Kemalistler ve Ulusalcilar niye bunlardan yetkince bilgi sahibi degil?  ve bunlari niye kullanmiyor?.  Ogrenip kullanmaya da istekli gorunmuyor, acaba bu durumu hangi suurlati kayitlarindan oturu olabilir? Bunu ancak kendilerinde bi arastirma yaparlarsa bulabilirler.. Zira, Zihin bir parasut gibidir, sadece acikken ise yarar. Hadi su parasutleri acin! 



*****

ZIHINSEL ISGAL YOLUYLA MODERN FIZIKSEL SOYKIRIM

Turkiye'nin Icinde bulundugu zihinsel isgal ve soykirim; icinde yasadigimiz akvaryumu kirleten, zihinleri kilitleyen ve toplumlari acinacak hale getiren boylesine acimasiz bir akil oyunudur.
 
- Ulkemizde emperyalizmin ve isbirlikcilerinin beyinsizlestirdikleri olan Turk budunu ve Turkluk dusmanlari bu yontemi hayatin her alaninda uygulamaktadir;
 
- ve adeta kok hucre nakli gibi kendi zihniyetlerini, emelerini yerlestirmektedirler:
 
Zihinsel isgal
 
Topla tufekle isgal edilemeyecek, edilse bile sonuc alinamayacak ulkelere yonelik, biraz uzun bir surecte farkli yontemler uygulaniyor. Cocukluktan baslayan ve ustalikla yerlestirilen zihinsel isgal, toplumlari tum kutsallarindan vazgeciriyor. Kabul ettirilen yasam tarzi bircok sosyal hastalik uretiyor.
 
Karanlik bir savasla karsi karsiyayiz. Nicin karanlik? Cunku bu savas gozlerimizi kor ediyor, gercekleri goremiyoruz. Bize gosterilen bos hayallerle zaman tuketiyoruz. Dusmanin kim oldugunu, nerede oldugunu goremiyoruz. Hangi silahla, nasil ve nereden saldiracagini da bilemiyoruz. Dogrudan beynimize saldiriyorlar, farkinda degiliz. Bes duyumuzu ve zihnimizi gizlice ele geciriyor. Algimizi olusturan iletisim kaynaklari elden gidiyor, oylece bakiyoruz. Sonucta algimiz giderek degisiyor.
 
Bizi biz yapan degerler elden giderken, beynimize ve algimiza bunun ozgurluk, demokrasi, zenginlik oldugu yaziliyor. Ozgurluk maskesiyle tum yasam kaynaklarimiz ve ozgurluk alanlarimiz bir bir elden giderken, beynimiz uyusturulmus seyrediyoruz. Akil tutulmasi iste bu! Her cesit goz boyama ve aldatma sonucu dostu dusman, dusmani da dost gormeye basliyoruz. Bu karanlik savas, bizi kendimizden bile supheye dusuruyor. Toplumsal paranoya ve sizofreni olmaya zorlaniyoruz. Bundan daha karanlik savas olur mu?
 
AMAC INSAN ZIHNINI ELE GECIRMEK
 
Bu karanlik savasin hedefi; derin aklimizi ve beynimizi once dagitmak, sonra kendi gayesine uygun olarak yeniden olusturmak. Bunun icin de oncelikle aydin, sanatci, toplum onderleri ve bilim adamlarinin beynine kuresel sifreler koyarak yeni beyinler devsiriyor. Son iki asirdir bu sistem fabrika gibi calisiyor ve gelecegin karar vericilerini yetistiriyor. Stratejik yerlerin bu beyinlerle sessiz ve derinden ele gecirilmesi, her cesit isgalden daha kolay ve etkili bir yontem. Bu karanlik akil oyunuyla belirlenen kotu kader ise yasam tarzimiz oluyor.
 
Bilincaltina gonderilen sinyallerle korpe beyinler yikaniyor, gelecegin kuresel robotlari hazirlaniyor. Insan ve toplumun yasam tarzini kurgulamanin en kestirme yolu budur. Medyayi dikkatlice incelersek zihinsel isgalin her cesidini kolayca gorebiliriz. Bu yontemin en etkili oldugu donem ise cocukluk donemi:
 
Bu donemde algilanmasi istenen nesneler, sevgi ve guven sozcukleri icine gizlenerek reklamlar, cizgi filmler ve cocuk programlariyla sunulur. Cunku ilk algilanan nesneler anne baba gibi vazgecilmez olacaktir. Bu sekilde cocugun zihinsel bariyerleri kolayca gecilerek sigaradan cep telefonuna, janjanli seylerden kolali ickilere kadar yasam tarzina girmesi istenen her sey, zihinlere kok hucre nakli gibi ekilir. Minik beyinlere binlerce kere asilanan 'hayata baglar'-'baglan hayata' gibi sifre sozcuklerle iliskilendirilen goruntu ve kurgular, cocuklari hayata bagliyan vazgecilmez nesneler olur. Onlarsiz hayat artik mumkun degildir.
 
Minik yavrular bu nesnelerin sagliga veya insan hayatina zararli olabilecegini idrak edemez. Sonraki yillarda bu nesnelerin zararli oldugu idrak edilse bile is isten gecer ve bu aliskanliklar hayatin parcasi olur. Artik insani yasadigi dunyaya baglayan bu nesnelerdir ve bunlar olmadan yasamak anlamsizdir. Bunlarin yan etki ve zararlari bile unutulur, bagimlilik benligi esir alir. Ozgurlukler, sadece silahla yok edilmiyor. Henuz resit hale gelmemis beyinlerin bu sekilde programlanmasi, ozgurlukler acisindan endise vericidir. Minik beyinlere surekli asilanan bu tehlikeden, 'Selocanlarimizi' yani, kuresel minik robotlara donusturulmeye calisilan canlarimizi, nasil koruyabiliriz? Yasam tarzini sinsice belirleyen bu akil oyununu idrak edemeyen milletlerin yasamasi cok zor.
 
ZIHINSEL ISGAL VE SOYKIRIM
 
Insan beynini ele geciren ve yasam tarzini kurgulayan bu savas, eglenceden egitim ve kulture kadar bir cok alanda sessiz ve derinden devam ediyor. Bu zihinsel savas aslinda kulturel salgin olarak yayiliyor. Insan beynine en yogun bilgi girisinin oldugu ortamlar; egitim kurumlari, yazili ve goruntulu medya, internet ve eglence mekanlari bu salginin yayilma yerleri. Cunku bu virus bilgilendirme, egitim, ogretim, eglendirme gibi yararli faaliyetler sirasinda zihinlere kolayca nufuz ediyor.
 
'Yat yat uyu' virusunun uyusturdugu beyinlere kolayca yerlesen ve hastalikli yasam tarzini sinsice yukleyen bu salgin pop kulturu, cagdas ve modern yasam gibi fiyakali isimler arkasina saklanarak, dilimizden magaza isimlerine kadar yoresel ve geleneksel bize ait ne varsa hepsini 4 asamada silip supuruyor.
 
1. Birinci asama, dis dunyayi tanima ve bilgilendirme maskesiyle yapilan zihinsel aldatma ile baslar. Yararsiz bilgilerle, pembe hayallerle sanal bir dunya kurulurken aslinda yapilan is, zihinsel aldatmadir. Bu pembe dunyanin zihinleri uyusturan morfini ise televole.
 
2. Ikinci asama ise bilgi bombardimani arasina sokusturulan kirli bilgilerle insa edilen zihinsel kirletme donemidir. Bilgi caginin en ciddi sorunu, bu bilgi kirlenmesinin yillar suren tortusu olan zihinsel kirlenmedir. Bu donemde yalan yanlis bilgiyle doldurulan kirlenmis beyinler, kendilerine yaklasan felaketi kurtulus gibi gorurken, bilincaltina yazilan secenekler listesinden secimler yapmayi ozgurluk zannedebilir.
 
3. Ucuncu asamada, yabanci kulturel degerler ve dusunce sekli butun zihni kaplarken zihinsel isgal tamamlaniyor demektir. Beyinler siglasirken yasam tarzi istenilen sekle donusmus olur.
 
4. Bu son asamada ise zihinsel kolelige yol acan zihinsel soykirim donemidir. Bize ait ne varsa, acimasiz sekilde imha edilir. Milli ve manevi degerler, vatan, bayrak, din, ahlak ve size ait her sey gereksiz, modasi gecmis ve cag disi kabul edildigi icin imha edilmelidir. Bu son donem bildigimiz soykirimdan daha acimasiz ve tehlikelidir. Cunku maddi soykirima ugrayan toplumlar bedenen yok oldugu icin, artik onlari kullanma sansi yoktur. Zihinsel soykirima ugrayan toplumlar ise asgari bir ucretle kole olarak kullanilabilir. Esareti kurtulus olarak algilayan bu gonullu kuzular, beyinlerine islenen biat ve itaat programlari sonucu sefalet ucretiyle calisan verimli suruler olurlar. Kanli savaslar sonucu esir alinan toplumlar ise surekli isyan ettigi icin verimli degildir. Aradaki fark budur.
 
KOTULUK SAVASI
 
Zihinsel soykirima ugrayan toplumlar, yasam tarzini disaridan yuklenen degerlere gore tanzim ettigi icin kendi degerlerine yabancilasir, kucumser hatta onlari dusman gibi gormeye baslar. Kutsal degerleri cignenir veya satilirken sevinir ve uzulenleri yadirgar, 'noolmus yani?' der. Cunku ruhunu yeni kutsallar sarmistir.
 
Kendi annesini, babasini, esini, kardesini bile acimasiz bir sekilde oldurmekten cekinmez ama ayni gun eglence partisi verirken, sakladigi annesinin cesedini, arkadaslarinin keyfini bozan utanilacak bir nesne gibi gorur.Tum insani degerlerin yok edildigi bu yeni yasam tarzina cabucak alismistir artik. Yasadigi toplumu asagilayan anlayisin temeli iste bu zihinsel soykirimdir. Zihinsel isgalin gizlenerek sonu gelmez vahsetin reyting malzemesi yapilmasina ne demeli?
 
Iyi olan her seyi yok ederek yerine kotuluk tohumlari eken bu karanlik savas, iyilerin kaybettigi ve yalniz kotulerin kazandigi kotuluk dunyasinda yasamanin kuralini da belirliyor; kotu olmak ve kotuluk etmek! Toplumsal siddetin temelinde iste bu kotuluk salgini var. Bulasici hastalik gibi yayilan bu salgin, yasam tarzimizi her cesit hastalik ve kotuluk ureten batakliga ceviriyor. Bu batakligi kurutmadan, kotuler ve kotuluklerle tek tek nasil bas edebiliriz? 'Iyiler kazanir, kotuler kaybeder' gercegine dayanan iyilik dunyasini beyinlere nasil isleyebiliriz?
 
Gercek hayattan 'rol modeli' olarak zihinlere yansiyan; guc ve paranin butun degerleri ezerek yerine gecmesi, toplumun yasam tarzini kemiren baska bir salgin hastaliga daha yol aciyor. Bu tehlikeli salgin yolsuzluktur. Guc ve paraya ulasmak icin her yolu mubah kilan bu virus, esir aldigi toplumu cokertir, yasam tarzini hastalik ureten batakliga cevirir. Cunku tum kaynaklar yolsuzluga kurban gittigi icin, ruhsal ve sosyal hastaliklar icinde kivranan toplum yeni kurban olacaktir. Onlenemeyen sosyal hastaliklar, zincirleme yolla ve cig etkisiyle yasam tarzimizi iste boyle kirletiyor.
 
CAGDAS KOLELIK
 
Zihinsel isgale ugrayan toplumlar, beyinleri siglastigi icin soygunun boyutunu kavrayamaz, neden ve nasil gittigini anlayamaz, onlem alamaz. Alik alik seyreder. Kaybettigi bu trilyon dolarlarin binde birini bile tekrar borc alabilmek icin, kedinin kendi kuyruguyla oynadigi gibi surekli dolanir durur. Surekli sahte sifreleri cozmekle oyalanir. Halbuki, asil Da Vinci'nin sifresi; kendi hayatinin ve sagliginin kilitlendigi bu sifredir, bilemez ve cozemez! Iste bu zihinsel isgal ve soykirim; icinde yasadigimiz akvaryumu kirleten, zihinleri kilitleyen ve toplumlari acinacak hale getiren boylesine acimasiz bir akil oyunudur.
 
Zihinsel soykirima ugrayan toplumlar, icine dustukleri hastalik ureten batakligi idrak edecek ve kurutacak zihinsel yetenek ve derinligi de kaybederler. Onlarin yapabilecegi tek sey; bu batakligin surekli urettigi sivrisinek ordusuyla savasmak ve kit kaynaklarini ahmakca harcamaktan ibarettir. Ama bu sivrisinek bulutlari hic bitmeyecektir.
 
Toplumu beyinsiz hale getirecek her islem, zihinsel koleligi saglamanin en kisa yoludur. Bunun uzerine algi yonetimi de eklenirse, bir tek kursun bile atmadan bilincalti kurgulama ile toplumlar kolayca yonetilir. Bilim ve akil gucunu koruyamayan devletler, yoneten akli kaybettigi icin yonetilen duruma duserler. Cagdas kolelik iste boyle olusuyor.
 
Bu akil oyununda, sagliktan ekonomiye her alanda devam eden kuresel savasin degisIk sekillerini bilmeyen toplumlarin yasama sansi yok.
MUSTAFA KEMAL'İN ÇOCUKLARININ MESAJIDIR:

Bugün, Atamızla aynı iman ve katiyetle söylüyoruz ki,

Milli ülküye, herşeye rağmen tam bir bütünlükle yürümekte olan Türk milleti 'nin (ne mutlu Türküm diyenin) büyük millet olduğunu, bütün medeni alem az zamanda bir kere daha tanıyacaktır.

Asla süphemiz yoktur ki, hızla inkişaf etmekte olan Türklüğün unutulmus büyük medeni vasfı ve büyük medeni kabiliyeti, yarının yüksek medeniyet ufkundan yeni bir günes gibi doğacaktır!

Ne mutlu Türküm diyene!.





Bunları Biliyor muydunuz?

Bunları Biliyor muydunuz?

* 1-Che Guevara, 1967 yılında Bolivya’da yakalanıp öldürüldüğünde sırt çantasından; “Atatürk’ün... Büyük NUTKU’nun” çıktığını...”

* 2- Fidel Castro nun:12 Mayıs 1961 tarihinde Havana'da görevli genç Türkiye diplomatı Bilal Şimşir'den ABD NİN BİLGİSİ OLMAMASI şartıyla "Atatürk'ün Büyük Nutuk Kitabını" istediğini... Ve: "Devrimci M.Kemal ATATÜRK varken, Türk gençleri neden kendilerine başka önder arıyorlar?" dediğini,

* 3- 1935'teki Uzun Yürüyüş öncesinde Şankay Meydanı'nda toplanan binlerce Çinliye seslenen Mao'nun ilk sözlerinin : "Ben, Çin'in Atatürk'üyüm. ."olduğunu,

* 4- Yunan başkomutanı Trikopis`in, hiçbir zorlama ve baskı olmadan her Cumhuriyet bayramında Atina'daki Türk büyükelçiliğine giderek, Atatürk`ün resminin önüne geçtiğini ve saygı duruşunda bulunduğunu,

*5- 1938'de, General McArthur'un en zor, en problemli, en buhranlı döneminde, danışman, senatör ve bakanlarından oluşan yüz yirmiden fazla kişiye; "Şu anda hiçbirinizi değil, büyük istidadı ile Mustafa Kemal'i görmek için neler vermezdim" dediğini,

* 6- 1938'de Ata`nın ölümünde Tahran gazetesinde yayınlanan bir şiirde;"Allah bir ülkeye yardım etmek isterse, onun elinden tutmak isterse başına Mustafa Kemal gibi lider getirir" denildiğini,

* 7- 2006'da ise AB Uyum yasaları gereğince devlet dairelerinden Atatürk resimlerinin kaldırılmasının istendiğini ...